Bir Tom Waits şiiri: ‘Keith Richards’

10   +   3   =  

Keith Richards’ın yeni solo albümü Crosseyed Heart’ın çıkışıyla birlikte, Tom Waits The Rolling Stones’un gitaristi hakkında bir şiir yazdı. İkili, uzun zamandır birlikte çalışıyordu. Richards, Waits’in Rain Dogs ve Bad As Me de dâhil olmak üzere birçok albümünde çalmıştı. Aynı zamanda Johnny Depp’in korsan şarkıları albümü için de beraber bir parça kaydetmişlerdi.

Waits, şiirinde Richards’ın birçok eşsiz yeteneğini övüyor: “Sticky Fingers’da kendi payına düşen şarkıları yazdı/ Malta’da bir kümeste / Pokerde Hope elmasını kazandı vaktiyle / Ve barbutta kaybetti aynı gece / Som altından bir bijon anahtarı ve krikosu var”

Keith Richards

Bir faks makinesinden daha hızlı koşabilir
Sidiği mavidir
Kamp ateşi gibi kokar
Vaktiyle Kraliçe’den şamar yedi
Üç kere dolanacak kadar yürüdü
Dünyanın etrafında
Keith gibi, Phengaris rebeli[i] tırtılı tıngırdatır
Kıçını gitar misali, cezbeder kadınları

1970’lerde Java’da bir konserde
Erkekler bağırdı, kadınlar bayıldı ve küçük bir çocuk
Kolunu kırdı o hengâmede
Ve binlerce kara solucan yağmur gibi boşandı
Balarısı büyüklüğünde
Sticky Fingers’da[ii] kendi payına düşen şarkıları yazdı
Malta’da bir kümeste
Pokerde Hope elmasını[iii] kazandı vaktiyle
Ve barbutta kaybetti aynı gece
Som altından bir bijon anahtarı ve krikosu var

Bir vestiyerde doğdu ve hep yatkın oldu
Histerik kahkahaların takip ettiği ağlama krizlerine
İlk işlerinden biri aslan kafesini temizlemekti
Londra Hayvanat Bahçesi’nde

Dua eden peygamberdevesi misali tek kulağı vardı
O da bacaklarının arasındaydı
Bir notayı 6 dakika boyunca tutabilir
Sıradan bir sesten 7 veya 8 nota fazlasına sahiptir
Ve hepsi aynı ölçüde gür ve temizdir

Bir ahşap işçisinin elleri
Bir bahriyelinin kolları
Bir askerin sırtı
Bir hafiyenin aklı
Bir boksörün omuzları
Bir koro çocuğu sesi
Ve country western yüzü

Akor düzenleri öfkeyle korunan sırlardır…
İddia eder ki kullandığı açık düzenlerden birinin[iv] ilhamı
Detroit’te bir tren beklerken
Açık bir arsada, dikenli tel örgü kalıntılarının
Eski bir dökümhaneyi çevreliyordu
Ve orada, teneke kutuların, eski şiltelerin, oyuncak bebek kafalarının arasında
Keith’e hâsıl oldu, gitar dediğin
—- en iptidai seviyede —-
Tahta üzerine gerilmiş bir telin
Tıngırdatıldığı zaman ürettiği güzel münasebettir
Arasında bambaşka bileşenlerin
Ses çıkaran tel örgünün de barındırdığını fark ederek
Aynı bileşenleri, atılmış bir boya tenekesinin kapağını aldı Keith
Sıkı gerilmiş tel örgüleri tıngırdattı
Öldüresiye, ritmik şekilde ve defalarca
Böylece merakını giderdi ve çıkardı
Alışılmamış sesini akorun artık hepimizin bildiği
Hani Jumpin’ Jack Flash’in[v] başındaki
Notaları yazıp gitara uyarlarken
Kaybetmedi Keith tuhaf akorun gizemini ve
doğal sivriliğini, böylece doğdu “tel örgü akoru”

Keith vaktiyle 10.000 dolarlık paltomu aldı
Bir çamur birikintisine sermek için
Seksenlik bir çamaşırcı kadının,
Clementine Moorehouse adında, karşıya geçmesi için
Rahatça
İşte Keith hep beyefendiydi

Kaynak: consequenceofsound.net

[i] Bir kelebek türü
[ii] The Rolling Stones’un 11. stüdyo albümü
[iii] Smithsonian Enstitüsü’ne ait, 200-250 milyon doları değerinde olduğu tahmin edilen ünlü elmas.
[iv] Açık Re olarak adlandırılılan, boş tel notaları olarak standart gitar akordu (E A D G B E) yerine D A D F# A D kullanılan akort sistemi.
[v] 1968’te single olarak basılmış The Rolling Stones şarkısı