Karmaşık verileri çözümleyen ve anlaşılır hale getiren hedefleyen Fathom Information Design, 2013 yılında uzmanlığını sinemanın efsanevi serilerinden Rocky için kullanmaya karar verdi.

Altı Rocky filmini analiz eden Rocky Morphology adlı proje, filmlerde takip edilen şablonu görselleştiriyor. Anlatı bileşenlerini farklı renklere ayıran çizgiler boyunca görüntüleri kaydırarak tek kare üzerinden sessizce akıtmanıza, böylelikle hangi bölümün gerçekte ne kadar uzun sürdüğünü anlamanıza olanak sağlıyor. Ampirik yolla, bir başka deyişle, altı filmi altı günde izleme yoluyla yapılan araştırma sonucunda edinilen veriyle oluşturulan Rocky Morphology, adından da anlaşılacağı gibi filmlerin yapısına, kurulma biçimlerine ve birbirleriyle olan ilişkilerine odaklanıyor.

rockymorphology

Rocky Morfolojisi

Vladimir Propp’un Masalın Biçimbilimi ile Joseph Campbell’ın Kahramanın Sonsuz Yolculuğu kitaplarından esinlenen çalışma, Rocky’yi altı anlatı bileşenine bölüyor. Diyalog, antreman, montaj, dövüş öncesi, dövüş ve jenerik adını alan bu bileşenler farklı renklerle temsil ediliyor. Bize de filmlerin iç dinamikleriyle ilgili bir fikir veriyor. Örneğin, ilk iki filmde antreman ve dövüşten çok daha fazla diyalog varken (buna rağmen Rocky I, içinde en çok antreman olan film) üçüncü ve dördüncü filmlerde dövüş ve montaj sahnelerinin artıyor (en çok montaj olan film Rocky IV). Diyalogun tekrar arttığı beş ve altıncı filmlerin birbirinden farkı ise altıncı filmde biraz daha uzun görünen dövüş öncesi sekansı.

Çalışma, Aralık 2013’te gerçekleştirildiği için geçtiğimiz yıl vizyona giren ve Rocky serisinin devamı sayılabilecek Creed’i kapsamıyor. Belki daha sonra bu filmle ilgili bir ekleme de gelir. En azından biz umut etmeye devam edelim. Çalışmanın tüm ayrıntılarına buradan erişebilirsiniz.